Inmiddels zijn twee nieuwe subsidieregelingen voor laadinfrastructuur gestart. De regeling ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven’ (SPRILA) is sinds dinsdag 24 september 2024 9.00 uur gestart. Voor deze regeling is maximaal € 42 miljoen beschikbaar. De SPRILA is bijvoorbeeld bedoeld voor ondernemingen op een bedrijventerrein of voor een distributiecentrum. Ondernemers krijgen een deel van de kosten vergoed voor de aanschaf en plaatsing van laadpunten. Mkb-ondernemingen krijgen tot 40% van de kosten vergoed, grote bedrijven tot 20%. Op 1 oktober 2024 is de ‘Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer’ (SPULA) gestart. De SPULA is bedoeld voor de aanleg van publiek toegankelijke laadpunten voor zwaar wegvervoer, voor de aanleg of uitbreiding van laadinfrastructuur die bijdraagt aan een landelijk dekkend netwerk voor zware elektrische voertuigen. Voor deze regeling is € 15 miljoen beschikbaar.
Wanneer er onvoldoende netcapaciteit is, is het ook mogelijk om per laadlocatie aanvullende SPRILA-subsidie aan te vragen voor een stationaire batterij. Een batterij kan overdag volladen en ’s nachts een of meer voertuigen opladen. Daarnaast is het mogelijk om subsidie aan te vragen voor het inwinnen van extern advies over het aanleggen van laadpunten.